SVK

NATO Helicopter Industries (NHI) NH-90

Konštruktér / Producer: NATO Helicopter Industries (NHI)
Model / Model: NH-90
Typ / Type: vrtuľník
Krajina pôvodu / Country of origin: Nemecko, Francúzsko, Taliansko, Holandsko
Rok / Year: 1995

NATO Helicopter Industries (NHI) NH-90

Technické parametre / Technical data NH-90

Rotor / Rotor: priemer hlavného rotora: 16,3m
Motor / Engine: motor: 2 x RTM 322-01/9, turbohriadeľový motor, 1484kW pri vzlete
Rozmery / Dimensions: dĺžka s otáčajúcimi sa rotormi: 16,3m, výška s otáčajúcou sa chvostovou vrtuľkou: 5,44m
Hmotnosť / Weight: vzletová hmotnosť: 10000kg, prázdna hmotnosť: 5400kg, užitočné zaťaženie: 2000kg

Výkony / Efforts

Rýchlosť / Speed: cestovná rýchlosť: 259km/h, maximálna rýchlosť: 290km/h
Dolet / Range: dolet: 1204km
Dostup - strop / Ceiling: servisný dostup: 4250m

Poznámky k vrtuľníku / Notes

vrtuľník sa vyrába alebo vyvíja aj v súčasnosti

Fotogaléria / Photogallery

Fotky helikoptéry NATO Helicopter Industries (NHI) NH-90 a súvisiace, občas aj nesúvisiace fotografie.

NATO Helicopter Industries (NHI) NH-90 NATO Helicopter Industries (NHI) NH-90 NATO Helicopter Industries (NHI) NH-90 NATO Helicopter Industries (NHI) NH-90 NATO Helicopter Industries (NHI) NH-90 NATO Helicopter Industries (NHI) NH-90 NATO Helicopter Industries (NHI) NH-90 NATO Helicopter Industries (NHI) NH-90 NATO Helicopter Industries (NHI) NH-90 NATO Helicopter Industries (NHI) NH-90 NATO Helicopter Industries (NHI) NH-90 NATO Helicopter Industries (NHI) NH-90 NATO Helicopter Industries (NHI) NH-90 NATO Helicopter Industries (NHI) NH-90 NATO Helicopter Industries (NHI) NH-90 NATO Helicopter Industries (NHI) NH-90

Databázové informácie

ID helikoptéry je: 1448
Posledná aktualizácia: 2008-03-18 08:29:39
Literatúra a ďalšie zdroje: www.aviastar.org, www.nhindustries.com, www.vrtulniky.sk, www.jeffsheliphiles.com, www.helis.com, www.vrtulnik.cz, Letectví + kosmonautika 2, 5, 11/95, 5, 13/96, 8/04, 1/08, Armádní technický magazín 12/06, Wikipedia.org, www.airforce.mil.nz, www.airsceneuk.org.uk, www.armyrecognition.com, www.ausairpower.net, www.defence.govt.nz, www.defense.gouv.fr, www.defenseindustrydaily.com, www.fas.org, www.flug-revue.rotor.com

Príspevky / Comments

Chcete doplniť informácie o tejto helikoptére? Jednoducho pridajte komentár alebo príspevok.

Vasek - 21:52/3.2.2009

Medzi rokmi 1983 a 1984 vykonala Industrial Advisory Group NATO štúdie pre nový stredný viacúčelový vrtuľník do každého počasia, predbežne označený NH-90 (Nato Helicopter 90s). Kvôli vysokým predpokladaným vývojovým nákladom sa na účely jeho realizácie spojilo päť štátov – Francúzsko, (západné) Nemecko, Taliansko, Holandsko a Veľká Británia. Posledne menovaná krajina v roku 1987 od spolupráce odstúpila. Hlavným medzníkom vo vývoji bolo založenie medzivládnej organizácie NAHEMA (NATO Helicopter Management Agency) a konzorcia NHI (NATO Helicopter Industries) v roku 1992. V novom podniku mala najväčšie zastúpenie spoločnosť Eurocopter 65,3 %, nasledovaná talianskou Agustou 29,2 % a firme Fokker Aviation pripadlo 6,5 %. Neskôr sa k nim pripojilo aj Portugalsko a po novom podielovom rozdelení väčšinový balík akcií vlastní EADS.

Vasek - 21:54/3.2.2009

Prvý z piatich predsériových prototypov (F-ZWTH) absolvoval úvodný let 18. decembra 1995. Pôvodná objednávka z roku 1996 na 729 kusov bola o štyri roky neskôr zredukovaná na 595. Francúzsko odoberie 133 strojov TTH a 27 NFH, Nemecko 181 TTH a 38 NFH, Taliansko 15 TTH a 46 NFH a Holandsko 20 NFH. Portugalsko ako piaty pristupujúci člen sa rozhodlo pre 10 kusov TTH. Vrtuľník NH-90 vyhral 13. septembra 2001 spoločný akvizičný program severských štátov NSHP. V rámci neho objednalo Nórsko 14 strojov NFH + 10 opcií, Švédsko 18 kusov TTT (verzia TTH s vyššou a širšou kabínou, rádiostanicami Collins a vypuklými pozorovacími okienkami) + 7 opcií a Fínsko 20 kusov TTT. Dánsko sa kvôli nutnosti operovať nad rozľahlým územím Grónska rozhodlo radšej zakúpiť väčší trojmotorový typ EH-101 Merlin. O úspešnosti projektu NH-90 svedčia aj objednávky z Grécka (20 TTH + 14 opcií) a Ománu (20 TTH), ale najväčší úspech je pripisovaný víťazstvu výberového konania v Austrálii. Tá sa totiž pre typ MRH90 (upravená verzia TTH) rozhodla aj napriek tomu, že už má vo výzbroji stroje Sikorsky UH/SH-60. Perspektívne sa očakáva jej rozšírenie o ďalších 28 kusov. Svoj záujem o 10 strojov NFH prejavila Saudská Arábia, rovnakú verziu v počte dvanástich kusov by chcel aj Singapúr a veľkú pozornosť venuje združenie NH Industries aj Veľkej Británii, ktorá hľadá náhradu za svoje stroje Lynx a Puma.

Nový príspevok

príspevok:


meno:

napíšte číslicu:  šesť


© 2008 - 2017 Heliport.sk