Prínosy marketingového výskumu závisia nielen od spolupráce realizátora a používateľa ale vo väčšine prípadov aj od dobrovoľnej spolupráce verejnosti. Za základné atribúty výskumných aktivít sa považujú čestnosť, objektívnosť a súlad s verejným záujmom.
V Európe 1. kódex marketingového výskumu publikovala Európska spoločnosť pre výskum verejnej mienky a trhu (ESOMAR). Po spracovaní kódexov na národnej a európskej úrovni v roku 1977 ESOMAR a Medzinárodná obchodná komora (ICC) vydali spoločne jednotný ICC/ESOMAR Kódex (revidovaný 1986). V roku 1994 ESOMAR vypracoval novú verziu.
Medzinárodný kódex marketingového výskumu stanovuje základné etické a obchodné zásady, ktorými sa riadi realizácia marketingového a sociálneho výskumu, definuje pravidlá pre styk s verejnosťou a podnikateľskou sférou. Jeho zásadami by sa mali riadiť všetci, ktorí uskutočňujú alebo využívajú marketingový výskum.
Kódex primárne upravuje vzťahy medzi 3 skupinami účastníkov výskumu: výskumníkmi, klientmi a respondentmi. Kódex vymedzuje jednotlivé základné pojmy (výskumník, klient, respondent, interview a doklad).
Pravidlá etického kódexu
Kódex obsahuje 29 pravidiel rozčlenených na 5 skupín.
Všeobecné práva respondenta
- dobrovoľnosť
 - anonymita
 - bezpečnosť
 - súhlas rodičov u detí
 - odmietnuť záznam
 - poznať a overiť idealitu výskumu
 
Profesijné povinnosti a zodpovednosť výskumníka
- nediskreditovať profesiu výskumníka
 - nevyvolávať falošný dojem o schopnostiach
 - neskritizovať, neznervózňovať iných výskumníkov
 - výskum nákladovo efektívny, kvalitný, podľa schváleného zadania
 - bezpečnosť dokladov, dokumentácie
 - nerozširovať závery nepodložené údajmi
 - nerobiť databázový marketing a direkt marketing pod pláštikom výskumu
 
Vzájomné práva a povinnosti výskumníkov a klientov
- písomná zmluva
 - informácie o práci výskumníka pre iných klientov
 - zadávateľské riešenie časti výskumu inou formou
 - nie je právo na exkluzívne využitie práce výskumníka jedným klientom
 - doklady zostávajú výlučne vo vlastníctve klienta a výskumník ich nesmie sprístupniť tretej strane bez jeho súhlasu ako aj informácie o zadaní výskumu a ďalšie informácie
 - duplikáty a uchovanie dokladov dva roky
 - totožnosť klienta
 - kontrola v teréne
 - technické detaily
 - v správe o výskume odlišovať medzi poznatkami a ich interpretáciami a odporúčaniami
 - publikovanie výsledkov výskumu klientov
 - používanie mien výskumníkov
 - informovať o kódexe
 - implementácia kódexu
 
Výskum u detí
Pri výskume trhu u detí:
- je potrebný súhlas rodičov
 - vyššia sociálna a citová zraniteľnosť
 - neklásť zahanbujúce otázky
 - dodržať fyzickú bezpečnosť detí – doprovod dospelej osoby
 - je potrebné rešpektovať rodičov
 - musíme deti obhajovať voči klientom.
 
Etický kódex vo výskume trhu – pravidlá
Uvedieme jednotlivé body etického kódexu vo výskume trhu:
- Všetky ubezpečenia o dôvernom charaktere informácií musia byť úplne dodržané
 - SPI okrem výnimiek zostáva v anonymite
 - Výnimky – ak máme písomný súhlas SPI, alebo keď to rieši zákon danej krajiny
 - Ak máme taký projekt výskumu, že sa musíme k osobe vrátiť, musí byť získaný súhlas vopred
 - Ak SPI nie je privátna osoba, ale pracovník firmy, ktorá výskum objednáva , musíme mať jeho súhlas
 
Ďalších 30 pravidiel etického kódexu vo výskume trhu nájdete na stránke Medzinárodné inštitúcie vo výskume trhu a etický kódex.
