Vrtuľníky leteckých škôl

Mladí piloti sa v rozhovoroch nikdy nezabudnú spýtať klasickú otázku: Na čom si sa učil lietať? Väčšina odpovie Robinson R22 alebo Schweizer 300CBi (alebo H269)…

Zámerne sme spomenuli väčšinu, pretože letecký výcvik je možné absolvovať aj na iných vrtuľníkoch, ako sú tieto dva modely. Medzi ďalšie výcvikové vrtuľníky patrí Robinson R44, Bell JetRanger, Bell LongRanger, Bell 407, Bell 205 alebo Eurocpter EC120. Ak si plánujete kúpiť vrtuľník väčší, než R22 alebo Schweizer 300, je vhodnejšie sa učiť lietať rovno na Vašom novom vrtuľníku.

Na Slovensku prebiehali v minulosti výcviky na vrtuľníkoch Mi-1 alebo Mi-2. Dnes už u nás na ne v leteckých školách nenarazíte, stále však v SR prevláda počet pilotov, ktorí začínali na týchto strojoch z Milovych závodov. Prinášame prehľad vrtuľníkov vhodných na letecký výcvik PPL(H):

Výcvikový vtuľník
Výcvikový vtuľník Robinson R 22

Robinson R 22

Malý a flexibilný vrtuľník, ktorý sľubuje intenzívny zážitok z letu. Výborne sa hodí na letecký výcvik. Robinson R22 je vzhľadom na svoju nenáročnosť vhodný na kratšie lety. Kapacita vrtuľníka je 1 pilot a 1 pasažier. Prázdna hmotnosť vrtuľníka je 389 kg. Maximálna rýchlosť: 117 mph, 189 km/h, 102 kts, rýchlosť letu: 99 mph, 160 km/h, 86 kts, dolet: 240 mi (386 km), servisný strop: 14,000 ft(4,267 m), rýchlosť stúpania: 1,200 ft/min (6.1 m/s) a výkon motora: 0.095 hp/lb (0.147 kW/kg).

Výcvikový vtuľník
Výcvikový vtuľník Schweizer H269

Schweizer H269

Vrtuľník Schweizer H269 (Hughes H269) má miesto pre pilota a jedného pasažiera. Pri tomto zaťažení je vrtuľník schopný doletieť až do vzdialenosti 233 km. Bežná cestovná rýchlosť je 120 km/h. Maximálna rýchlosť stroja je 145 km/h. Hlavný rotor je tvorený trojlistou vrtuľou, čo nie je zvykom pri malých vrtuľníkoch. Podvozok je vybavený tlmičmi, čo oceníte hlavne pri tvrdšom pristátí. Schweizer 269 nemá žiadne hydraulické systémy, ovládanie letových prvkov je priamo napojené na riadiacu páku v kokpite.

Výcvikový vtuľník
Výcvikový vtuľník Schweizer 300CBi

Schweizer 300CBi

Vrtuľník Schweizer 300CB/CBi je výkonnejšou novou verziou vrtuľníka Hughes 269.

Výcvikový vtuľník
Výcvikový vtuľník Robinson R 44

Robinson R 44

Robinson R44 Raven II priestranný a moderný americký vrtuľník. Jeho výhodou je nízka cena za letovú hodinu. Je vhodný na prepravu osôb a lety pre 3 osoby. Posádkau tvorí 1 pilot a 3 pasažieri. Prázdna hmotnosť vrtuľníka je 1450 lb (657.7 kg). Motor: 1í— Lycoming IO-540-AE1A5 6 cylinder. Maximálna rýchlosť: 130 kt (240 km/h) (150 mph), letová rýchlosť: 110 kt (127 mph), dolet: 300 nm (560 km) (345 miles).

Výcvikový vtuľník
Výcvikový vtuľník Bell 206 JetRanger

Bell 206 JetRanger

Vrtuľník Bell 206 Ranger je vhodný na letecké práce, kontrolné a skenovacie lety, fotografovanie a filmovanie z vrtuľníka a na transport až 3-4 pasažierov. Posádka: pilot + 4 cestujúci. Priemer rotora: 33 ft 4 in (10.16 m), disková plocha: 872 ft2 (81.1 m2). Prázdna hmotnosť: 1,713 lb, maximálna vzletová hmotnosť: 3,200 lb (1,451 kg). Motor: 1í— Allison 250-C20J turboshaft, 420 shp (310 kW). Spotreba: 140 l/hod, JET A1-L. Maximálna rýchlosť: 122 knots (224 km/h, 139 mph), dolet: 374 nmi (430 mi, 693 km), servisný strop: 13,500 ft (4,115 m), rýchlosť stúpania: 1,350 ft/min (6.9 m/s), výkon motora: 0.26 hp/lb (420 W/kg).

Výcvikový vtuľník
Výcvikový vtuľník Bell 206L LongRanger

Bell 206L LongRanger

Vrtuľník Bell 206L LongRanger predstavuje predĺženú výkonnejšiu verziu série Bell 206. Stroj má najvyššiu nosnosť zo všetkých jednomotorových variant Bell 206.

Výcvikový vtuľník
Výcvikový vtuľník Bell 407

Bell 407

Jednomotorový civilný viacúčelový vrtuľník Bell 407 má štvorlistý rotor. Vychádza z modelu Bell 206L-4 LongRanger. Bell 407 sa často používa na súkromnú a pobrežnú dopravu, na účely leteckej záchrannej služby, spravodajstvo a natáčanie z vrtuľníka.

Výcvikový vtuľník
Výcvikový vtuľník Bell 205

Bell 205

Bell 205 je spolu s Bell 204 civilnou verziou všadeprítomných jednomotorových armádnych vrtuľníkov UH-1 Iroquois. Vrtuľníky Bell 205 sú certifikované v kategórii dopravy a využitie našli v mnohých leteckých aplikáciách, agropriemysle, transporte nákladu alebo aj pri hasení požiarov.

Výcvikový vtuľník
Výcvikový vtuľník Eurocpter EC120

Eurocpter EC120

EC120 Colibri je 5-sedadlový jednomotorový ľahký vrtuľník s jedným hlavným rotorom. Patrí medzi ľahké úžitkové a výcvikové vrtuľníky spoločnosti Eurocopter. Maximálna cestovná rýchlosť v optimálnej výške je 228 km/h, dolet má 731 km. Prázdna hmotnosť je 950 kg, maximálna vzletová hmotnosť je 1770 kg. Eurocopter Group je svetový výrobca vrtuľníkov založený v roku 1992 spojením divízií fancúzskeho výrobcu Aérospatiale a nemeckého DaimlerChrysler Aerospace AG. Momentálne je spoločnosť súčasťou European Aeronautic Defence and Space Co.

Výcvikový vtuľník
Výcvikový vtuľník Mil Mi-1 Hare

Mil Mi-1 Hare

Mil Mi-1 Hare je ľahký viacúčelový ruský vrtuľník. V roku 1947 vydalo velenie sovietskeho letectva technické podmienky na viacúčelový vrtuľník pre pilota a dvoch cestujúcich. Súťaže sa zúčastnila aj konštrukčná kancelária M. L. Mila, ktorej typ GM-1 bol dokončený v septembri 1948. V roku 1951 bol predsériový stroj predstavený verejnosti na leteckom dni v Tušinu a potom sa rozbehla sériová výroba. Od roku 1956 bol vyrábaný licenčne aj v Poľsku v závode WSK s označením SM-1. Z pôvodnej verzie Mi-1A vznikla ďalším vývojom modifikácie Mi-1M so zväčšenou kabínou osádky a zmeneným systémom riadenia, ktorá sa od roku 1960 začala vyrábať v Poľsku. Prvé Mi-1 boli do ČSSR dodané z poľskej výroby v roku 1959 na letisko Klecany u Prahy. 17. júna 1959 získala posádka kpt. J. Záhradka – Ing L. Beneš na Mi-1 československý národný výškový rekord dostupom 5450 m. Mimo vojenského letectva sa Mi-1 v Československu používali aj u Leteckého oddielu Ministerstva vnútra. V civilnej službe sa objavili v máji 1962, keď ČSA závod Agrolet prevzal tri vrtuľníky do vojenského letectva.

Výcvikový vtuľník
Výcvikový vtuľník Mil Mi-2 Hoplite

Mil Mi-2 Hoplite

Mil Mi-2 Hoplite je ľahký viacúčelový vrtuľník. V druhej polovici päťdesiatych rokov konštrukčná kancelária M. L. Mila začala pracovať na nástupcovi vrtuľníka Mi-1. Vrtuľník bol od začiatku riešený ako viacúčelový pre dopravné, poľnohospodárske a zdravotné úlohy. Nový vrtuľník označený ako V-2 vzlietol k prvému letu 22. septembra 1961 a pilotoval ho G. V. Alfjorov. Prvé dva prototypy Mil Mi-2 slúžili v Sovietskom zväze k uskutočneniu podnikových a štátnych skúšok. Na základe medzivládnej dohody s Poľskom bolo rozhodnuté, že sériová výroba bude prebiehať v poľskom Swidniku. Prvý kus bol zalietaný 26. augusta 1965 a do roku 1998, kedy bola výroba zastavená, vyrobili 5418 kusov. Do Československa prišli prvé vrtuľníky v roku 1972 k Leteckému oddielu Ministerstva vnútra. ÄŽalej je používal podnik Slovair a od roku 1981 aj vojenské letectvo, ktoré vykonávalo celkom 62 kusov.

Vylepšite túto stránku

Chcete doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥