Komunikácia v organizácii – Employee Relations
= Interná komunikácia v organizácii
- Základné funkcie:
- výmena potrebných informácií,
 - rozlíšenie členov organizácie od nečlenov,
 - informovať zamestnancov a manažérov o cieľoch organizácie a ich priebežnom plnení,
 - presvedčiť zamestnancov a manažérov o cieľoch organizácie a spôsoboch ich dosiahnutia,
 - stimuluje zamestnancov a manažérov k hľadaniu a nachádzaniu nových riešení a postupov v zmysle plnenia strategických cieľov organizácie.
 
 
3 kľúčové faktory:
- nejde len o informácie ale aj o postoje a dôveru,
 - záleží na každom manažérovi – jeho pozitívnom postoji, ústretovosti a komunikačných schopnostiach,
 - mimoriadny význam efektívnej internej komunikácie v období prípravy zásadných zmien v organizácii.
 - Z hľadiska komunikačných kanálov:
- Zostupná komunikácia
 - Vzostupná komunikácia
 - Horizontálna komunikácia
 - Diagonálna komunikácia
 - Formálna komunikácia
 - Neformálna komunikácia
 - Z hľadiska foriem komunikácie:
 - Verbálna komunikácia
 - Písomná komunikácia
 
 
Verbálna komunikácia
Je najrozšírenejšia forma komunikácie v organizácii: úspora času, bezprostredná spätná väzba, rýchlosť, účinnosť, neverbálne signály, zvýšená pravdepodobnosť porozumenia
Písomná komunikácia
Výhoda: existuje nespochybniteľný doklad o priebehu komunikácie a jej záveroch
Má väčšiu váhu ako komunikácia ústna .
Formy efektívnej internej komunikácie – voľba prostriedkov
- Rozhovor
 - Rozprava, tímová diskusia
 - Porada
 - Telefonický rozhovor, odkaz na záznamníku
 - Firemné noviny, časopis, bulletín
 - Písomné formy – odkaz, príkaz, obežník, metodický pokyn, smernica, list, fax
 - Nástenka, schránky na nápady
 - Komunikácia elektronickou formou – elektronické noviny, diskusie, konferencie, e-mail, stránky
 - Videofilm
 - Dotazníky, sociologický prieskum
 - Rotácia pracovníkov
 - Periodické (výročné) porady vrcholových manažérov s manažérmi taktického riadenia
 - Spolupráca s odbormi, kolektívne vyjednávanie
 - Vzdelávacie akcie
 - Exkurzie a stáže na špičkových pracoviskách
 - Schránky na otázky „zvedavý telefón“
 - „Dni a hodiny otvorených dverí“ u manažérov strategického riadenia
 - Spoločenské, športové, kultúrne a súťažné akcie
 - Firemné rituály – zahájenie a ukončenie roku, najlepší pracovníci, jubileá významných osobností organizácie
 - Firemná vízia, stratégia, ciele a úlohy
 - Významne udalosti (povýšenie, odvolanie, ocenenie, prepustenie)
 - Písané a nepísané pravidlá hry, stupeň tolerancie, etický kódex
 - Symboly a logo firmy
 - Hodnotenie pracovníkov, formy motivácie
 - Formy spätnej väzby
 - PR, reklama, propagácia
 - Spôsob výberu a prijímania spolupracovníka, adaptácia, zaškolenie, vzdelávanie, kariérny postup
 - Spôsob obliekania – dress code
 - Typ klientely, dodávatelia, odberatelia, konkurencia
 - Úspechy a neúspechy organizácie – prezentácia
 - CRM
 - Pracovné prostredie, podmienky, organizácia práce
 - Tradícia organizácie
 
Predpoklady fungovania internej komunikácie v organizácii
Organizácia práce. Odborná a ľudská kvalita manažérov, kedy vrcholový manažér vytvára svoj tím. Personálna stratégia a jej realizácia. Pravidelne fungujúca spätná väzba v obidvoch smeroch. Osobné príklady a postoje manažérov
Organizačné a administratívne zabezpečenie
Základný dokument pre komunikáciu v organizácii: ISO 9001:2001 – Systém manažmentu kvality – časť Interná komunikácia. Cieľom internej komunikácie v organizácii je motivovať zamestnancov k naplneniu firemných strategických cieľov. Základom novej komunikačnej stratégie je zásada, že manažéri sú v spoločnosti pre zamestnancov a nie naopak .
Metodické postupy odovzdávania informácii a znalostí
- Odovzdanie správnej (najlepšej) praxe
 - Vyhodnocovacie akcie
 - Vedenie štruktúrovaného dialógu
 - Rozprávanie príbehov
 - Ostatné postupy (analýzy rozhovorov s pracovníkmi, ktorí odchádzajú, interview s významnými pracovníkmi, využitie manažérov ako školiteľov, distribúcia a archivácia dokumentov, spracovanie a vydanie histórie organizácie, vydávanie podnikového časopisu)
 
Organizačné zabezpečenie
- Pravidelné porady
 - Dni a hodiny otvorených dverí
 - Pravidelné stretnutia
 - Priebežné informovanie zamestnancov
 - Spracovanie internej komunikačnej stratégie, zásad internej elektronickej komunikácie
 - Pravidelná aktualizácia webových stránok organizácie
 - Zriadenie anonymnej telefónnej linky
 - Zriadenie funkcie firemného ombudsmana
 
Administratívne zabezpečenie
Jednotné spracovanie formulárov:
- Organizačné smernice
 - Príkazy
 - Vnútorné oznamy, správy
 - Pozvánky
 - Štandardizované zápisy z jednaní, rokovaní
 - Štandardizované formuláre inštrukcií
 
