Strategické myslenie

Strategické myslenie

Základným atribútom strategického riadenia je strategické myslenie, ktoré je najvyššou etapou (formou myslenia) a súčasne základom strategického riadenia.

3 druhy – prístupy procesu myslenia v stratégii:

  • mechanické – priamočiare uvažovanie
  • intuitívne – pracuje metódou hlavného článku – celok sa posudzuje na základe vybratého prvku –

ktorý sa považuje za centrálny a rozhodujúci

  • strategické

Najdôležitejšie princípy strategické myslenia podľa Součeka:

Princíp:

  • myslenia vo variantoch (pôjdem na trh A alebo B),
  • systémové myslenie
  • interdisciplinárneho myslenia – (spolupráca)
  • tvorivého spôsobu myslenia – prináša nové, netradičné myšlienky (opak rutinného)
  • syntézy exaktného a intuitívneho myslenia – (držať sa pri zemi, v strede)
  • myslenie v čase – (v čase poopravené, preformulované)
  • spätnoväzobného myslenie (merateľné výsledky, kontrola, korekcia),
  • vedomie nikdy neukončenej práce
  • agregovaného myslenia (na seba nabaľuje poznanie, máme viac informácií, vedomostí)
  • permanentnosti (nepretržitosti)
  • celosvetového systémového myslenia
  • koncentrácie (sústrediť sa)
  • etiky myslenia
  • vedomia práce s rizikom

Kľúčové schopnosti strategického manažéra:

Schopnosť:

  • identifikovať hlavný problém
  • posúdenia silných a slabých stránok podniku a príležitostí a hrozby z vonkajšieho prostredia – vedieť spracovať SWOT analýzu
  • stanoviť vhodnú stratégiu (alternatívy stratégie pre danú situáciu)
  • stanoviť kritériá výberu vhodnej alternatívy
  • určiť vhodné smery (činnosti) výberu – naznačiť časový plán)
  • integrovať poznatky z funkčných oblastí na riešenie problému organizácie ako celku
  • spájať teóriu z praxou
  • vysokej úrovne písomného a ústneho prejavu, formulácia a prezentácia problémov navrhovaných riešení

Hlavné faktory ekonomického rastu: (Japonci):

  • vysoký sklon k úsporám a ich premena na investície
  • vysoký podiel kapitálových investícií umiestnených do podnikov a zariadení súkromného sektora, ktoré sa transformujú do vyrobenom produkte
  • aktívne zavádzanie technologických inovácií
  • vysoká adaptabilita na zmeny ekonomických podmienok
  • ústrednú úlohu v počiatočnom období zohrala trhová ekonomika – za značnej účasti vlády
  • riadenie ekonomiky s nezakladala na ideológii, ale na pragmatických metódach
  • využitie skúseností z predchádzajúcich období
  • vznikla nová vrstva podnikateľov (kapitalovo tvorná) – u nás presunula kapitál vonku
  • fáza rekonštrukcie sa uskutočňovala v podmienkach verejného a súkromného sektora
  • vybudovanie kompletnej byrokratickej štruktúry (v pozitívnej)
  • spolupráca medzi výkonnými pracovníkmi a manažérmi (je to v spätnej väzbe)

Čím sa vyznačuje japonský manažér:

  • schopnosťou sa zapojiť do práce druhých
  • veľkým zmyslom pre zodpovednosť
  • nadšením a úprimnosťou
  • taktnosťou, zdvorilosťou a výbornou organizáciou vlastnej práce

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *